5 sfaturi după 5 ani de motociclism fără accidente sau incidente majore, pentru motocicliștii începători, dar nu numai!

Încerc să pun aici 5 sfaturi practice care consider că m-au ținut departe până acum de oase rupte și fiare îndoite. Asta nu înseamnă că, dacă nu ții cont de ce zic eu aici, te împrăștii fără dubii, cum clar nu înseamnă că, dacă ții cont, garantez că prinzi bătrânețile…întreg.

Eu consider că motociclismul are un factor de risc, evident, mai mare decât atunci când mergi cu mașina. Și e de bun simț să conștientizezi asta. Dar de aici până la a considera motocicliștii donatori de organe, mai devreme sau mai târziu, mai sunt câțiva pași. Riscul de care vorbeam mai devreme crește exponențial în funcție de stilul de pilotaj al fiecăruia. Cu cât te dai în bărci mai des, cu atât riști să pățești mai multe și mai repede.

Eu cred că am ajuns să împlinesc 5 ani de motociclism fără vreun accident serios sau căzătură nasoală pentru că:

  1. Niciodată nu fac presupunerea că șoferii din jurul meu mă văd.

    Este simplu de aplicat regula asta și totuși sunt mulți care o ignoră. Da, poate fi obositor să fii mereu în gardă. Dar salvează niște julituri, sau poate mai rău.
    Dacă mă apropii de o intersecție cu un drum fără prioritate și o mașină vrea să iasă de acolo, eu fac presupunerea că o să îmi iasă în față. Drept urmare, iau mâna din gaz, cel puțin, chiar încerc o frână de bun simț până văd în ochii lui că m-a văzut și nu vrea să intre în fața mea. Chiar și atunci mă uit la roata din față și la cea mai mică mișcare mă urc pe frână. Las garda jos abia când am trecut de el.
    Aceeași regulă o aplic și la drum întins, la orice depășire sau devansare mă aștept ca cel de pe banda din dreapta să schimbe banda/direcția peste mine. Așa cum mă aștept ca unul de pe contrasens care vrea să facă stânga să mă ignore și să continue să facă stânga. Sau atunci când o mașină oprită pe dreapta dă semnal stânga când pleacă de pe loc, eu sunt pregătit și pentru o întoarcere peste drum a respectivului.
    Astfel, sunt pregătit mereu să frânez sau să evit.

  2. Nu alerg prin oraș.

    Da, știu, toți am auzit de “strada nu e circuit”, dar la teorie nu ne bate nimeni, pe când la practică… Pe linie dreaptă toți suntem zmei, cât de greu poate fi să te culci pe rezervor și să bagi mâna în gaz până la capăt? Problema intervine atunci când mai trebuie să eviți o groapă, o mașină care schimbă banda și nu semnalizează, un autobuz care iese fără să dea prioritate, un tramvai, un biciclist, un pieton, un stâlp etc. Dacă ai 50 la oră te oprești, încetinești, poți să eviți, să ocolești. Dacă ai 130 prin oraș, atunci riscul să nu oprești/ocolești este muuult mai mare, drept urmare, șansele să pățești ceva serios sunt foarte posibile.
    Nu sunt ipocrit, nu merg cu 50. Dar în principal mai mult de 80-90 nu alerg prin oraș și în general, vizual vorbind, încerc să nu merg cu mai mult de dublul vitezei celor din jurul meu. Dacă reușesc să respect regula asta, cred că orice s-ar întâmpla, pot să ies cu cel mult zgârieturi/vânătăi/oase rupte, dar în viață.

  3. Nu fac slalom printre mașini în mers.

    Bine, nu mereu :mrgreen: . De cele mai multe ori respect asta și atunci când mașinile sunt în mișcare, merg și eu pe bandă. Rar, atunci când se întâmplă să schimb benzile pentru a devansa pe cei care și-au cumpărat mașină de banda a doua, o fac ținând cont de regula numărul 1, nu consider niciodată că cei pe care îi fac jaloane știu ce urmează să fac eu și sunt pregătit mereu să frânez de urgență dacă vreunul din jurul meu schimbă ceva în așezarea jaloanelor  🙂

  4. Nu-mi testez limitele în “producție”.

    Adică niciodată nu am încercat să văd cât de mult pot să mă aplec, sau cât de tare pot să intru într-o curbă, sau ce viteză maximă pot prinde, atâta timp cât sunt mașini în jurul meu sau pe contrasens și atâta timp cât nu văd ce este și dincolo de zona de nebunie. Și niciodată cu pasager. Vrei să știi care îți sunt limitele, fă-o atunci când input-urile din jurul tău nu pot schimba datele problemei. Fiindcă e fun când știi o curbă și știi că poți intra cu 80 km/h în ea suficient cât să simți adrenalina, dar nu mai este fun când mașina de pe contrasens taie curba sau dincolo de curbă este unul oprit pe avarii sau când pasagerul se așează mai bine în șa.

  5. Nu mă pun cu mașinile.

    Am o motocicletă Yamaha Fazer FZ6 din 2004, 98 cai putere pe aproximativ 200 kg. Sunt puține mașini care mă pot face la plecarea de pe loc și până la 100 km/h și de obicei costă zeci/sute de mii de euro mașinile alea, deci sunt rare. Cu toate astea, nu consider că o mașină nu îmi poate sta în față sau că nu-mi poate face față.
    Niciodată nu este o idee bună ca un motociclist să se ia la trântă cu o mașină pentru că de cele mai multe ori mașina câștigă. Nu mă tachinez cu șoferi, nu mă cert cu ei în mers, nu stau în fața lor dacă vor să meargă mai tare ca mine, nu fac faza cu frânatul în fața celui care m-a enervat, nu mă dau cu mașinile nici în oraș, nici în afara orașului.
    Majoritatea mașinilor pot ajunge la 180 km/h, eu cu Fazerul pot ajunge la 180 km/h. Dar pentru o mașină este mult mai simplu și sigur să facă asta, pe când pentru mine ar fi aproape sinucidere să merg cu 180 km/h cu o mașină în jurul meu care încearcă să mă depășească și cu restul celor care nu dau prioritate pe traseu. Dacă nu ești un inconștient cu cine știe ce speed dispus să ajungă la 280 km/h doar pentru a-i arăta conservarului ce poți, cel mai probabil o mașină te face la drum lung și viteză maximă. Deci get over it, live to fight another day, prin oraș în trafic aglomerat gen 🙂

Cam astea ar fi principalele învățăminte pe care le-am tras după 5 ani de motociclism.
Surprize pot apărea oricând, evident, te prinde flama un moment și poate fi suficient…dar eu sper să reușesc să mă țin în continuare de cele 5 sfaturi și să mă bucur de motocicletă mult timp de acum încolo fără necazuri.

Și să sperăm că revin cu 10 sfaturi după 10 ani de motociclism fără incidente și accidente.
Aveți grijă de voi!

PS: lista este deschisă, aștept în comentarii sfaturile voastre din experiența proprie!

5 sfaturi motociclism